Lämmitysjärjestelmän päivitys rivitaloon

Asunto Oy Korpimaankatu 1:n kaukolämpöön perustuva lämmitysjärjestelmä laitettiin ajan tasalle loppuvuodesta 2016.

Kylmät patterit saivat taloyhtiön asukkaat toimimaan

Lappeenrantalaisen, vuonna 1990 rakennetun rivitaloyhtiön asukkaat Asunto Oy Korpimaankatu 1:ssä saivat vuonna 2016 tarpeekseen siitä, että vesikiertoisen lämmityksen patterit eivät olleet toimineet kunnolla enää pitkään aikaan.

”Lämpökeskus alkoi olla tiensä päässä eikä patterikierto ollut pelannut kunnolla moneen vuoteen. Pattereita oli kylminä osassa asunnoista, omassakin asunnossani kaksi kappaletta. Mietimme myös lämmityskuluja ja tiesimme, että lämmitysjärjestelmän saneeraus voi laskea kaukolämmön kulutusta”, kertaa taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Teemu Haikala syitä remonttiin.

Isännöitsijän kautta taloyhtiö teki tarjouspyynnöt toivotuista toimenpiteistä muutamalle yritykselle, ja saneerauksen tekijäksi valikoitui Proheat.

”Proheatin tarjous oli yksi parhaista ja isännöitsijällämme oli jo ennestään hyviä kokemuksia heidän palvelustaan, joten valitsimme heidät. Loppuvuodesta 2016 remonttia päästiin sitten toteuttamaan”, Haikala kertoo.

Sujuvasti aikataulussa toteutettu saneeraus ja asianmukaiset jälkitoimenpiteet

Proheatin toteuttamaan kokonaisuuteen lämmitysjärjestelmän osalta kuuluivat kaukolämmönsiirtimen vaihto, patteriverkoston huuhtelu ja patteriventtiilien saneeraus. Lisäksi taloyhtiö teetti samassa yhteydessä vesimittarien asentamisen asuntoihin, joita taloyhtiössä on yhteensä kuusi kappaletta.

”Meillä oli alusta lähtien tarkat speksit siitä, mitä pitää tehdä. Proheatin kanssa miettiessämme suunnitelma kirkastui vielä lisää. Jo heidän tarjouksessaan oli selvästi esitetty esimerkiksi se, minkä valmistajan laitteet siihen kuuluvat”, Haikala muistelee.

Saneerauksen toteutus onnistui sujuvasti, vaikka se vaatikin asennuksia sekä erillisessä rakennuksessa sijaitsevassa lämpökeskuksessa että jokaisessa taloyhtiöön kuuluvassa huoneistossa. Hallituksen puheenjohtajan ominaisuudessa Haikala toimi projektin puuhamiehenä.

”Asennusvaiheessa Proheatilta tuli kuvaukset siitä, mitä tehdään ja milloin, sekä tieto, milloin tarvittiin pääsyä asuntoihin. Meillä ei ole yleisavainta, joten keräiin asukkailta avaimia, ja työt saatiin koordinoitua kaikkien kannalta mukavasti. Saneeraus toteutui Proheatin lupaamien aikataulujen mukaisesti.”

”Samaan syssyyn eristettiin myös lämpökeskuksen putkistot, mikä jo itsessään saattaa tuottaa energiansäästöä. Lämpökeskus oli ennen kuin sauna”, Haikala lisää.

Proheat ei jättänyt taloyhtiötä oman onnensa nojaan saneerauksen valmistuttuakaan, vaan huolehti, että järjestelmä toimii niin kuin pitääkin. Lisäksi vanha kaukolämmönvaihdin ja patteriventtiilit kierrätettiin asianmukaisesti.

”He ja varmistivat lopuksi, että vesikierto lähtee kunnolla toimimaan. He tekivät myös ilmaukset ja jälkitarkastukset asianmukaisesti. Saimme kaikki patterit lämpimiksi”, Haikala kertoo.

Taloyhtiössä nautitaan nyt tasaisesta lämmöstä

Lämpiämättömistä pattereista Korpimaankatu 1:ssä ei ole kärsitty enää kahteen vuoteen, vaan lämpöolosuhteet ovat olleet tasaiset joka huoneistossa.

”Lämmitys on pelannut ihan mainiosti. Toki siinä oli alussa säätämistä, mutta sen Proheat hoiti loppuun asti eikä jättänyt mitään roikkumaan. Energiankulutuksessa ei tullut juurikaan laskua, mutta se selittyy sillä, että aiemmin iso osa pattereista ei edes lämmennyt. Selkein ero on asumismukavuudessa. Uusi systeemi tuntuu pelittävän hyvin ja reagoi ulkolämpötilan muutoksiin”, Haikala kuvailee.

Proheatin palvelusta Haikalalla on pelkkää positiivista sanottavaa.

”Voin kyllä suositella heitä. He olivat paikalla silloin, kun pitikin, ja suunnittelu hoitui yhdessä. Meitä ei jätetty pimentoon missään vaiheessa, vaan isännöitsijä ja minä taloyhtiön edustajana olimme ajan tasalla tilanteista. Homma sujui oikein hyvin.”

”Kommunikointi oli selkeää ja asiat hoidettiin loppuun asti. Muiltakaan asukkailta ei ole tullut mitään negatiivisia kommentteja. Pienessä taloyhtiössä meidän on helppo kommunikoida keskenämme ja kyselimmekin remontin jälkeen kaikilta, toimiiko kaikki ja lämpenevätkö patterit. Kaikki tuli kuntoon.”

Mukava bonus lämmitysremontin kylkiäisenä oli asuntokohtaisten vesimittarien tuoma hyöty.

”Remontin yhteydessä asennettujen vesimittarien ansiosta vedenkulutus on laskenut todella paljon. Kun vesimaksut maksetaan todellisten kulujen mukaan, ne eivät rasita taloyhtiön kassaa ja selviämme pienemmillä kustannuksilla”, Haikala mainitsee.