Siirry pääsisältöön

“Iso hanke onnistui kokemuksen, hyvän suunnittelun ja nopean reagoinnin ansiosta”

Rivitaloyhtiö Lappeenrannan Mustolassa vaihtoi öljylämmityksen maalämpöön. Mittavassa projektissa erityisen tärkeää oli ammattitaidolla hoidettu kokonaisuus ja ripeä asukkaiden tiedottaminen.

Kun lappeenrantalaisessa asunto-osakeyhtiö Lappeenrannan Mustolankanavassa alettiin pohtia siirtymistä kalliista öljylämmityksestä maalämpöön, uudistuksesta keskusteltiin yhtiössä useita vuosia.

Heppoisin perustein investointiin ei haluttu lähteä, sillä sen tiedettiin maksavan satoja tuhansia euroja. Taloyhtiössä on kaikkiaan seitsemän 1960-luvulla rakennettua taloa ja 3,5 hehtaarin tontti, joten maalämpökaivoja pitäisi kaivaa useita ja koko projektista tulisi hyvin mittava.

Taloyhtiön hallituksen jäsen Seppo Mähönen on rakennusalan ammattilainen ja kilpailutti alan yrityksiä.

Proheatiin päädyttiin muun muassa asiallisen tarjouksen, joustavuuden ja luotettavuuden perusteella. “Jonkun muun kanssa uuden järjestelmän olisi saanut ehkä halvemmalla, mutta Proheatista aisti, että heidän kanssaan oli mahdollisuus parempaan lopputulokseen.”

Mähösen mukaan kilpailutuksessa puntaroitiin muun muassa eri yritysten käyttämiä laitteistoja ja niiden tehoja. Ne ovat seikkoja, joita tällaisissa projekteissa kannattaa aina ottaa huomioon.

“Osa yrityksistä tarjosi vain noin 80 prosentin tehoa, jolloin sähkönkulutuksen huippu olisi jouduttu hoitamaan sähköllä tai purkamatta jätettävällä öljylämmityksellä. Proheat puolestaan tarjosi järjestelmää, josta on mahdollisuus saada sadan prosentin teho. Proheatin tarjous sisälsi esimerkiksi enemmän energiakaivoja ja porausmetrejä, mistä voi aistia, että järjestelmästä saadaan hyvin toimiva.”

Kaivojen poraustyöt toteutettiin tiiviisti

Maalämpökaivojen poraustyöt toteutettiin kahdella porausyksiköllä syksyllä 2019 niin, että valmista tuli alle kahdessa viikossa.

Seppo Mähönen pitää hyvänä sitä, että työt tehtiin tiiviissä jaksossa. “Melua aiheuttavat työt on parempi tehdä pitkinä rupeamina kahdessa viikossa kuin lyhyempinä pätkinä neljässä viikossa. Silloin meluhaitta on nopeammin ohi.”

Poraajat tekivät pitkää päivää aina aamuvarhaisesta iltayhdeksään asti. Rivitaloyhtiön asukkaat asuivat kodeissaan normaalisti poraustöiden aikana.

“Kyllähän siitä ääntä kuului, kun iltaan asti porattiin, mutta porauskohtien lähellä asuviltakaan ei tullut valituksia. Siitä oli suuri apu, että porausjakso oli hyvin tiedossa etukäteen. Proheat tiedotti ahkerasti, milloin poraaminen alkaa ja kuinka pitkää päivää he tekevät”, Seppo Mähönen kertoo.

Viiveistä tiedotettiin nopeasti

Isännöitsijä Ari Perälä on ollut mukana useammissa saneerauksissa, joissa asunto-osakeyhtiöt ovat vaihtaneet vanhoja lämmitysjärjestelmiään. Mustolankanavan saneeraus oli kuitenkin lajissaan isoin. Maalämpökaivoja porattiin tontille kaikkiaan 15 ja porattua reikää tuli tontille yhteensä lähes neljä kilometriä.

“Jokaisessa projektissa menee pieleen jotain, sitä ei voi välttää. Niin kävi myös tässä. Usein ongelmana on, että pieleen menneistä asioista ei tiedoteta. Proheat reagoi kaikkiin vahinkoihin ja virheisiin nopeasti sekä todenmukaisesti,” Perälä sanoo.

Saneerauksen aikana sattui jonkin verran viiveitä laitteistojen toimituksessa ja sähkön sekä varalämmityksen saannissa. Lisäksi käyttöönoton yhteydessä halkesi paineellinen vesiputki.

“Tällainen on hyvin tavallista kaikissa isoissa saneerauksissa. Nyt kyseessä oli yksi isoimmista uudistuksista, joita talonyhtiöissä tehdään. Asukkaita ja asianosaisia tiedotettiin aina avoimesti, siitä voi antaa Proheatille täyden tunnustuksen. Viiveet ja vahingot myös hoidettiin kuntoon ensi tilassa”, Seppo Mähönen kiittää.

Proheat käytti asukkaitten ja asianosaisten tiedottamiseen useita eri kanavia: tiedotteita jaettiin taloyhtiön seinän ilmoitustaululle, asukkaiden postilaatikkoihin, taloyhtiön hallituksen jäsenten sähköpostiin sekä sähköiseen Hausvise-järjestelmään, josta tieto välittyi taloyhtiön hallitukselle ja osakkaille sekä asukkaille.

“Olen ollut tekemisissä erilaisten urakoitsijoiden kanssa, ja Proheatin kanssa hommat sujuivat helposti. He hoitivat asiat, kuten oli sovittu”, hallituksen jäsen Seppo Mähönen kertoo.

Vankka ammattitaito takasi onnistumisen

Saneerauksessa kahdesta vanhasta öljypoltinkeskuksesta luovuttiin kokonaan. Maalämpöyksiköt asennettiin vanhojen öljysäiliöiden tilalle tiloihin, jossa ennen sijaitsi vanha öljykeskus.

– Asunto-osakeyhtiöllä oli kolme sähköpääkeskusta, jotka Proheat hoiti saneerauksen yhteydessä yhdeksi sähköliittymäksi, jolloin myös talojen sähkösyötöt vahvistuivat ja antoivat varmuutta tulevaisuuteen, Seppo Mähönen lisää.

Isännöitsijä Ari Perälä muistuttaa, että lämmitysjärjestelmiä vaihdettaessa katkoton siirtoaika vanhasta uuteen järjestelmään on tärkeä, muuten asunnoissa tulee kylmä. Siirtymä hoitui Mustolankanavan saneerauksessa mallikkaasti.

Rivitaloyhtiö on nyt lämmennyt maalämmöllä marraskuusta 2019 asti. Projekti valmistui neljä viikkoa ennen sopimuksen mukaista aikaa. Saneeraus maksoi paljon, mutta laskelmien mukaan investointi maksaa itsensä takaisin 7–10 vuodessa.

“Vaikka lämmitysjärjestelmän uusimiseen on investoitu iso määrä rahaa, kyseessä on kauaskantoinen asia. Pohjimmiltaan kyse on hyötysuhteesta, ja onhan tämä myös todella tärkeä asia vihreiden arvojen kannalta”, isännöitsijä Ari Perälä sanoo.

Seppo Mähösen olo on huojentunut. Kiitos urakoitsijan, iso projekti on saatu kunnialla maaliin. “Proheatin valtteja ovat vankka ammattitaito, tietotaito ja projektikokonaisuuden hallinta.”